Regulamin organizacyjny
Ilość odsłon: 9411
|
|
|
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
URZĘDU MIASTA I GMINY W PIOTRKOWIE KUJAWSKIM
Rozdział I
I. Postanowienia ogólne
§ 1
Siedziba Urzędu Miasta i Gminy jest miasto Piotrków Kujawski
§ 2
Regulamin Organizacyjny Urzędu Miasta i Gminy w Piotrkowie Kujawskim zwany dalej „Regulaminem” określa:
1. organizacje wewnętrzną Urzędu;
2. zakres działania referatów i samodzielnych stanowisk pracy;
3. podział zadań i kompetencji pomiędzy kierownictwem Urzędu;
4. zasady i tryb funkcjonowania Urzędu;
5. zakres upoważnień udzielonym pracownikom do załatwiania spraw.
§ 3
Urząd Miasta i Gminy realizuje następujące zadania:
1. zadania własne gminy, wynikające z ustawy o samorządzie gminnym oraz ustaw szczególnych;
2. zadania zlecone ustawami z zakresu administracji rządowej;
3. zadania powierzone, przyjęte na podstawie porozumień od administracji samorządowej lub rządowej.
§ 4
1. Burmistrz wykonuje zadania przy pomocy Urzędu Miasta i Gminy;
2. Burmistrz jest kierownikiem Urzędu i wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych;
3. Burmistrz kieruje pracą Urzędu przy pomocy swojego zastępcy i sekretarza miasta i gminy.
Rozdział II
Struktura Organizacyjna Urzędu
§ 5
W skład urzędu wchodzą następujące komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska pracy, które przy znakowaniu spraw posługują się symbolami :
1. Burmistrz (symbol B),
2. Referat Finansowo-Księgowy; (symbol RF) w skład którego wchodzą następujące stanowiska :
a) Skarbnik ( symbol Sk)
b) Stanowisko ds. księgowości budżetowej
c) Stanowisko ds. rozliczeń finansowych,
d) Stanowisko ds. płac i ubezpieczeń
e) Stanowisko ds. wymiaru podatków i opłat
f) Stanowisko ds. podatków i opłat ( 2 etaty)
g) Stanowisko ds. księgowości podatkowej i windykacji
h) kasjer
3. Referat Organizacyjny i Spraw Obywatelskich, w skład którego wchodzą następujące stanowiska pracy :
a) Sekretarz – Kierownik Referatu (symbol SG)
b) Stanowisko ds. ewidencji ludności i dowodów osobistych (symbol SO),
c) Stanowisko ds. wojskowych, Obrony Cywilnej, ochrony informacji niejawnych (symbol OC, OI),
d) Stanowisko ds. obsługi Rady Miejskiej i ewidencji działalności gospodarczej
( symbol RM, DG),
e) Stanowisko ds. kadr i bhp ( KA),
f) Stanowisko ds. rozwoju lokalnego i promocji (symbol RL),
g) Stanowisko ds. rozwoju lokalnego i kontroli wewnętrznej (symbol RL, KW)
h) Stanowisko ds. informatyzacji i promocji (I),
i) Stanowisko ds. kancelaryjno – sekretarskich,
j) Kierowca,
4. Samodzielne stanowiska pracy ds.
a) budownictwa, inwestycji i architektury (symbol BI),
b) zamówień publicznych i ochrony środowiska (symbol ZP i OŚ),
c) gospodarki komunalnej i utrzymania dróg (symbol GK),
d) geodezji i gospodarki nieruchomościami (symbol GG).
5. Urząd Stanu Cywilnego (symbol USC).
6. Radca prawny (symbol RP).
7. Stanowiska pomocnicze i obsługi :
- sprzątaczka,
- pracownik gospodarczy.
§ 6
Referatami kierują kierownicy zapewniając ich właściwe funkcjonowanie, z tym że:
1. Referatem Organizacyjnym i Spraw Obywatelskich kieruje Sekretarz Miasta i Gminy.
2. Referatem Finansowo-Księgowym kieruje Skarbnik Miasta i Gminy.
3. Kierownicy referatów i pracownicy na samodzielnych stanowiskach pracy zapewniają zgodną z prawem realizację przypisanych referatom i stanowiskom pracy zadań i w tym zakresie ponoszą odpowiedzialność przed Burmistrzem.
Rozdział III.
Podstawowe obowiązki Burmistrza, Sekretarza i Skarbnika Miasta i Gminy.
§ 7
Burmistrz
1. Organizuje pracę Urzędu;
2. Podejmuje działania zapewniające realizacje zadań;
3. Wydaje decyzje z zakresu administracji publicznej;
4. Upoważnia pracowników Urzędu do wydawania w jego imieniu decyzji administracyjnych z zakresu administracji publicznej;
5. Wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu z zakresu prawa pracy;
6. Realizuje politykę personalną w Urzędzie;
7. Wykonuje inne zadania zastrzeżone dla burmistrza ustawami, uchwałami Rady Miejskiej oraz wynikające ze statutu miasta i gminy;
8. Reprezentuje urząd na zewnątrz;
9. Realizuje zadania Szefa Obrony Cywilnej Miasta i Gminy;
10. Współpracuje z organami policji, prokuratury, straży pożarnej i innymi jednostkami w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego;
11. Koordynuje na terenie miasta i gminy działania w sytuacjach kryzysowych dotyczące zwalczania i likwidacji nadzwyczajnych zagrożeń i klęsk żywiołowych.
§ 8
Sekretarz Miasta i Gminy
1. Wykonuje zadania i kompetencje w zakresie określonym przez Burmistrza;
2. W czasie nieobecności Burmistrza lub niemożliwości wykonywania przez niego swojej funkcji, zadania i kompetencje z zakresu kierowania Urzędem wykonuje Sekretarz Miasta i Gminy;
3. Koordynuje pracami związanymi z opracowaniem projektów aktów regulujących struktury i zakres działania Urzędu i jego komórek wewnętrznych;
4. Zapewnia prawidłową organizację pracy i funkcjonowania Urzędu;
5. Czuwa nad terminowością wykonania zadań Urzędu;
6. Koordynuje prace dotyczące przygotowania i wnoszenia pod obrady Rady Miejskiej projektów uchwał i innych materiałów przedstawianych przez Burmistrza;
7. Organizuje bibliotekę Urzędu, stale uzupełnia zbiory aktów normatywnych;
8. Sprawuje nadzór nad kompletowaniem materiałów z prac Rady;
9. Przyjmuje ustne oświadczenia woli spadkodawców;
10. Wykonuje inne czynności powierzone przez Burmistrza na podstawie art. 33 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym;
11. Opracowuje zakresy czynności dla poszczególnych stanowisk pracy;
12. Realizuje zadania pełnomocnika rozwiązywania problemów alkoholowych na terenie miasta i gminy;
13. Nadzoruje podnoszenie kwalifikacji zawodowych przez pracowników;
14. Nadzoruje przestrzeganie przepisów o ochronie danych osobowych;
15. Kieruje Referatem Organizacyjnym i Spraw Obywatelskich
§ 9
Skarbnik Miasta i Gminy
1. Zapewnia realizację polityki finansowej miasta i gminy;
2. Wykonuje określone przepisami prawa obowiązki w zakresie rachunkowości;
3. Nadzoruje prace związane z opracowaniem i realizacją budżetu gminy, zapewnia bieżącą kontrolę jego wykonania;
4. Zapewnia sporządzanie prawidłowej sprawozdawczości budżetowej;
5. Kontrasygnuje czynności prawne skutkujące powstawaniem zobowiązań finansowych miasta i gminy oraz udziela upoważnień innym osobom do dokonania kontrasygnaty;
6. Opracowuje projekty przepisów wewnętrznych dotyczących prowadzenia rachunkowości, zakładowego planu kont, obiegu dokumentów, zasad przeprowadzenia i rozliczenia inwentaryzacji;
7. Zapewnia realizację ustaw: o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, podatkach i opłatach lokalnych, o finansach publicznych, ordynacji podatkowej, o opłacie skarbowej;
8. Współpracuje z Regionalną Izbą Obrachunkową;
9. Sprawuje nadzór nad służbami finansowo-księgowymi Urzędu i gminnych jednostek organizacyjnych;
Skarbnik Miasta i Gminy jest głównym księgowym budżetu.
Rozdział IV.
Zadania wspólne referatów i samodzielnych stanowisk pracy.
§ 10
1. Posiadanie i znajomość przepisów prawnych w zakresie prawa samorządowego, kodeksu postępowania administracyjnego i przepisów gminnych;
2. Realizacja zadań przypisanych przepisami prawa do właściwości gminy;
3. Przygotowywanie projektów uchwał, materiałów, sprawozdań i analiz na sesje Rady i potrzeby Burmistrza;
4. Realizacja zadań wynikających z uchwał Rady;
5. Rozpatrywanie i załatwianie wniosków i interpelacji radnych;
6. Prowadzenie postępowania administracyjnego i przygotowywanie decyzji w sprawach indywidualnych;
7. Realizacja zadań wynikających z przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji;
8. Przestrzeganie zasad i trybu wykonywania czynności kancelaryjnych ustalonych instrukcją kancelaryjną;
9. Przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków;
10. Współpraca z komisjami Rady w zakresie prowadzonych spraw;
11. Programowanie, planowanie i nadzorowanie inwestycji i remontów;
12. Realizacja zadań wynikających z ustawy o zamówieniach publicznych;
13. Współpraca z odpowiednimi służbami w zakresie likwidacji skutków klęsk żywiołowych;
14. Współuczestniczenie w podejmowanych działaniach w zakresie promocji zamierzeń rozwojowych gminy;
15. Umiejętność właściwego kontaktowania się z mieszkańcami, administracją samorządową i rządową;
16. Współpraca z sejmikiem województwa Kujawsko-Pomorskiego i Kujawsko-Pomorskim Urzędem Wojewódzkim;
17. Wykonywanie na polecenie Burmistrza innych zadań w sprawach nie objętych zakresem działania referatu i samodzielnych stanowisk pracy.
Rozdział V.
Podstawowy zakres działania referatów i samodzielnych stanowisk pracy
§ 11
Referat Organizacyjny i Spraw Obywatelskich.
Zapewnia sprawną organizację i funkcjonowanie Urzędu, świadczenie pomocy prawnej, obsługę administracyjną Rady Miejskiej i komisji Rady, organizuje przyjmowanie obywateli w sprawach skarg i wniosków, załatwia sprawy kadrowe, realizuje zadania dotyczące ochrony informacji niejawnych, danych osobowych, problematyki prawno-administracyjnej, obronnej, rozwiązywania problemów alkoholowych.
Do podstawowych zadań Referatu należy:
1. w zakresie spraw organizacyjno-prawnych i kadrowych:
• udział w przygotowywaniu statutu gminy i jego aktualizacji;
• opracowywanie projektów regulaminu organizacyjnego Urzędu i regulaminu pracy oraz kontrola ich realizacji;
• inicjowanie działań usprawniających formy i metody pracy Urzędu;
• wdrażanie i nadzorowanie stosowania instrukcji kancelaryjnej, archiwalnej i jednolitego wykazu akt;
• prowadzenie zbioru upoważnień do załatwiania spraw w imieniu Burmistrza;
• opracowywanie i uzgadnianie projektów uchwał Rady Miejskiej, zarządzeń Burmistrza, opiniowanie ich pod względem redakcyjnym i prawnym;
• prowadzenie spraw przyjętych na zasadzie porozumienia z innymi jednostkami;
• udzielanie wyjaśnień i sporządzanie opinii prawnych dla potrzeb Rady Miejskiej i Burmistrza;
• udział w negocjowaniu warunków umów i porozumień zawieranych przez Burmistrza, opiniowanie projektów tych umów;
• informowanie Burmistrza, kierowników referatów i pracowników Urzędu o zmianach w przepisach prawnych dotyczących działalności gminy;
• przekazywanie materiałów do publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego;
• zapewnienie obsługi administracyjnej Rady Miejskiej;
• prowadzenie rejestru uchwał Rady Miejskiej;
• obsługa sekretariatu Burmistrza;
• organizacja spotkań Burmistrza;
• prowadzenie ewidencji skarg i wniosków;
• przyjmowanie interesantów zgłaszających skargi i wnioski;
• prowadzenie ewidencji gminnych jednostek organizacyjnych;
• prowadzenie akt i spraw osobowych pracowników Urzędu i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych;
• opracowywanie regulaminów płacowych i premiowania;
• prowadzenie spraw socjalnych pracowników;
• prowadzenie i załatwianie spraw emerytalnych i rentowych dla pracowników objętych obsługą kadrową;
• organizacja praktyk studenckich i uczniowskich;
• prowadzenie ewidencji wojskowej i spraw reklamacyjnych pracowników objętych obsługą kadrową oraz radnych Rady Miejskiej;
• planowanie i realizacja wydatków osobowych Urzędu;
• zapewnienie przestrzegania w Urzędzie przepisów dotyczących porządku, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej;
• zabezpieczenie mienia Urzędu;
• prowadzenie spraw związanych z zaopatrzeniem materiałowo-technicznym oraz konserwacja sprzętu;
• załatwianie spraw związanych z zabezpieczeniem Urzędu w pieczęcie, pieczątki, tablice informacyjne;
• gospodarowanie drukami i formularzami;
• zabezpieczenie informacji wizualnej dla interesantów;
• prowadzenie biblioteki i archiwum Urzędu;
• zabezpieczenie łączności telefonicznej i alarmowej;
• zapewnienie przestrzegania ustawy o zamówieniach publicznych w zakresie realizowanych zadań;
• zapewnienie wykonywania zadań związanych z wyborami i referendum;
• prowadzenie ewidencji pracowników posiadających dostęp do danych osobowych;
• zapewnienie pełnej realizacji ustawy o ochronie danych osobowych;
• ochrona informacji niejawnych;
• ochrona systemów i sieci teleinformatycznych; ochrona Urzędu Miasta i Gminy;
• okresowa kontrola ewidencji dokumentów, materiałów i obiegu dokumentów;
• szkolenie pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych;
• prowadzenie kancelarii tajnej Urzędu;
• współpraca z organami kontroli;
• prowadzenie spraw związanych z rozstrzyganiem sporów kompetencyjnych oraz wyłączenia pracownika od udziału w postępowaniu administracyjnym.
2. W zakresie spraw obywatelskich, obronnych i zarządzania kryzysowego:
• wydawanie dokumentów stwierdzających tożsamość;
• prowadzenie ewidencji ludności;
• przygotowywanie decyzji administracyjnych w zakresie spraw meldunkowych;
• współpraca z elektronicznym systemem ewidencji ludności PESEL;
• współpraca z Wojskową Komendą Uzupełnień w zakresie zmian miejsca pobytu osób podlegających powszechnemu obowiązkowi wojskowemu;
• opracowywanie wykazów dzieci podlegających obowiązkowi szkolnemu i przekazywanie ich do szkół;
• prowadzenie rejestru wyborców i współpraca w tym zakresie z Krajowym Biurem Wyborczym;
• opracowywanie sprawozdań statystycznych z zakresu ewidencji ludności;
• załatwianie spraw związanych z wprowadzeniem obowiązku świadczeń osobistych i rzeczowych;
• realizacja zadań należących do kompetencji Burmistrza określonych w ustawie o powszechnym obowiązku obrony RP.;
• prowadzenie rejestru przedpoborowych, organizowanie i prowadzenie rejestracji;
• opracowywanie decyzji uznających żołnierza za mającego na wyłącznym utrzymaniu członka rodziny;
• zapewnienie stałej aktualności zadań Urzędu związanej ze stanem podwyższonej gotowości obronnej;
• przyjmowanie informacji o działalności policji;
• zapewnienie realizacji zadań w zakresie ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie miasta i gminy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;
• planowanie działalności w zakresie realizacji zadań obrony cywilnej na terenie gminy oraz przygotowywanie w tym zakresie projektów zarządzeń szefa obrony cywilnej;
• koordynowanie przygotowań obrony cywilnej realizowanych przez instytucje i inne jednostki organizacyjne na terenie miasta i gminy;
• planowanie i przygotowywanie do działań elementów systemu wykrywania i alarmowania;
• współdziałanie w organizowaniu przedsięwzięć w zakresie zwalczania skutków nadzwyczajnych zagrożeń;
• planowanie i realizacja zaopatrzenia w sprzęt obrony cywilnej, a także zapewnienie odpowiednich warunków przechowywania sprzętu, eksploatacji i konserwacji;
• planowanie świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony cywilnej;
• opracowywanie sprawozdań i meldunków z realizacji zadań
§ 12
Referat Finansowo-Księgowy.
Prowadzi sprawy związane z opracowywaniem projektu budżetu gminy, zapewnia obsługę finansowo-księgową Urzędu, Miejsko Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, organizuje i nadzoruje prawidłowe prowadzenie rachunkowości przez gminne jednostki organizacyjne, zapewnia obsługę realizacji dochodów własnych gminy (podatki), sporządza sprawozdania z realizacji zadań budżetowych.
Do podstawowych zadań referatu należy:
• opracowywanie projektów budżetu gminy oraz analiz wykonania budżetu;
• nadzorowanie prawidłowości opracowywania planów finansowych gminnych jednostek organizacyjnych;
• windykacja należności budżetowych gminy;
• opracowywanie sprawozdań finansowych z wykonania budżetu;
• prowadzenie rachunkowości budżetowej gminy oraz gospodarki finansowej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;
• prowadzenie sprawozdawczości i ocen realizacji wykorzystania środków na poszczególne zadania;
• prowadzenie dokumentacji płacowej pracowników i świadczeń z ubezpieczenia społecznego;
• prowadzenie kontroli finansowej;
• współdziałanie z bankami i organami skarbowymi;
• opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych dotyczących prowadzenia rachunkowości;
• przygotowywanie projektów uchwał Rady Miejskiej, zarządzeń Burmistrza dotyczących realizacji budżetu;
• prowadzenie księgowości podatkowej zgodnie z obowiązującymi przepisami;
• zapewnienie realizacji zadań wynikających z ordynacji podatkowej;
• ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych;
• prowadzenie ewidencji podatników zgodnie z obowiązującymi przepisami i bieżąca aktualizacja;
• dokonywanie wymiaru podatku rolnego, leśnego i od nieruchomości;
• sporządzanie okresowych analiz realizacji planów dochodów niezbędnych do przygotowania projektu budżetu;
• sporządzanie obowiązujących sprawozdań z zakresu podatków i opłat;
• opracowywanie decyzji w sprawach podatków i opłat;
• przygotowywanie projektów uchwał Rady Miejskiej w sprawach podatków i opłat;
• opracowywanie informacji i analiz dla potrzeb Rady Miejskiej i Burmistrza;
• wydawanie zaświadczeń dotyczących stanu majątkowego;
• nadzór nad przestrzeganiem przepisów ustawy o opłacie skarbowej;
• współpraca z Kasą Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego Rolników w zakresie ubezpieczenia społecznego rolników.
§ 13
Samodzielne stanowisko ds. budownictwa, inwestycji i architektury realizuje zadania:
• prowadzi sprawy związane z wyrażeniem zgody na przeznaczenie gruntów na cele nierolnicze i leśne;
• prowadzi prace związane z uzbrojeniem terenów przewidzianych pod budownictwo i urządzenia komunalne;
• współpracuje z geodezyjna służba inwentaryzacyjna w zakresie ewidencji sieci uzbrojenia terenu;
• nadaje nieruchomościom numery porządkowe;
• prowadzi sprawy i przygotowuje materiały w zakresie zmian granic administracyjnych miejscowości w gminie, nazw miejscowości, ulic i obiektów fizjograficznych;
• zapewnia pełną realizację zadań określonych w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym w zakresie zapewnienia ustalonej procedury opracowania (zmian) studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz planów miejscowych;
• opracowuje decyzje w sprawie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu;
• prowadzi rejestr wydanych decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu;
• opracowuje informacje dotyczące zamierzeń inwestycyjnych gminy;
• zapewnia realizację zadań inwestycyjnych;
• zapewnia uzyskanie zezwoleń budowlanych. Współpracuje w tym zakresie ze służbami budowlanymi Starosty;
• realizuje zadania w zakresie przygotowania inwestycji gminnych (zapewnia dokumentację techniczną, uzgodnienia, kosztorysy);
• współpracuje z nadzorem technicznym;
• zapewnia realizację ustawy o zamówieniach publicznych w zakresie realizowanych zadań inwestycyjnych;
• przygotowywanie wniosków o pozyskiwanie środków finansowych na działalność inwestycyjną;
• zawiadamia wojewódzkiego konserwatora zabytków o otrzymaniu wiadomości o znalezieniu przedmiotu posiadającego cechy zabytku;
• prowadzi rejestr zabytków nieruchomych i ruchomych;
• opracowuje i bieżąco aktualizuje plany ochrony zabytków, współpracuje w tym zakresie z Wojewódzkim Oddziałem Służb Ochrony Zabytków.
§ 14
Samodzielne stanowisko ds. geodezji i gospodarki nieruchomościami
• zapewnia prawidłową realizację zadań i kompetencji gminy w zakresie gospodarki mieniem gminnym;
• prowadzi sprawy związane z komunalizacją mienia, współpracuje w tym zakresie z komisją inwentaryzacyjną;
• przeprowadza spis inwentaryzacyjny gruntów na ostatni dzień roku obrachunkowego i rozlicza inwentaryzację;
• prowadzi gminny zasób nieruchomości;
• opracowuje informacje dotyczące przekształceń i prywatyzacji mienia komunalnego;
• opracowuje dokumenty niezbędne przy obrocie nieruchomościami w tym sprzedaży;
• przygotowuje dokumentację potrzebną przy przekazywaniu gruntów w użytkowanie wieczyste;
• opracowuje umowy dzierżawy nieruchomości;
• opracowuje projekty uchwał Rady Miejskiej w zakresie zagospodarowania mienia komunalnego;
• sporządza wykazy nieruchomości przeznaczone do sprzedaży, oddania w użytkowanie wieczyste lub najem;
• prowadzi postępowanie przetargowe celem wyłonienia rzeczoznawcy wyceny nieruchomości;
• prowadzi ewidencję dzierżawy gruntów;
• zapewnia przeprowadzenie postępowania przetargowego przy zbywaniu nieruchomości;
• prowadzi sprawy związane z podziałem nieruchomości, scalaniem, pierwokupem i wywłaszczaniem nieruchomości;
• prowadzi sprawy związane z przekształceniem prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności;
• prowadzi zadania związane z zaspokojeniem potrzeb mieszkaniowych na terenie gminy;
• współuczestniczy w opracowywaniu zasad gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy i propozycji stawek czynszu za lokale, prowadzenia ewidencji zasobów mieszkaniowych.
§ 15
Samodzielne stanowisko ds. zamówień publicznych i ochrony środowiska realizuje zadania:
• wykonuje i nadzoruje realizację ustawy Prawo zamówień publicznych,
• współpracuje z organami administracji rządowej w sprawie profilaktyki i leczenia weterynaryjnego, oprawy warunków hodowli i warunków sanitarnych wsi, kontroli żywności pochodzenia zwierzęcego, zwalczania zakaźnych i pasożytniczych chorób zwierzęcych;
• przyjmuje i przekazuje zgłoszenia o podejrzeniu lub zachorowaniu na chorobę zakaźna zwierząt;
• prowadzi sprawy dotyczące znakowania zwierząt;
• współpracuje z Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego;
• przyjmuje informacje o pojawieniu się chorób roślin;
• prowadzi działania na rzecz wdrażania postępu techniczno-organizacyjnego wsi oraz na rzecz dostosowania rolnictwa i obszarów wiejskich do norm i standardów obowiązujących w Unii Europejskiej, współpracuje w tym zakresie z samorządem powiatu i województwa;
• wydaje zezwolenia na utrzymywanie psa rasy uznawanej za agresywną;
• z zakresu ochrony przyrody i krajobrazu;
• z zakresu zadrzewień, zapewnia racjonalną gospodarkę środkami przewidzianymi na ten cel w budżecie gminy;
• przygotowuje decyzje na wycięcie drzew i krzewów;
• opracowuje i aktualizuje programy ochrony środowiska w gminie;
• opracowuje plany przychodów i wydatków gminnego funduszu ochrony środowiska;
• przygotowuje wystąpienia do Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w przypadku naruszenia przepisów o ochronie środowiska;
• przygotowuje decyzje w sprawie wymierzenia kary za niezgodne z przepisami prawa niszczenie zieleni i drzew współpracuje z inspekcją ochrony środowiska;
• realizuje zadania gminy w zakresie ustawy o ochronie przyrody
• zapewnia kontrole przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska,
• opracowuje informacje w tym zakresie, współpracuje z Urzędem Skarbowym, Urzędem Statystycznym, organami policji i sądami.
§ 16
Samodzielne stanowisko ds. gospodarki komunalnej i utrzymania dróg realizuje zadania:
• określone w ustawie o gospodarce komunalnej;
• zapewnienie realizacji zadań wynikających z ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminie. Wdraża i kontroluje realizację uchwalonych przez Radę Miejska szczegółowych zasad utrzymania porządku i czystości w gminie;
• planowanie i realizacja zadań w zakresie oświetlenia miejsc publicznych i dróg na terenie gminy
• prowadzenie ewidencji dróg w gminie, współpracuje z Dyrekcją Dróg Wojewódzkich i Powiatowym Zarządem Dróg;
• umieszcza i utrzymuje tablice w zakresie nazw ulic i placów;
• planowanie budowy, modernizacji dróg gminnych i dróg lokalnych w mieście;
• prowadzenie spraw związanych z przywróceniem pasa drogowego w przypadku jego naruszenia;
• zapewnienie zimowego utrzymania dróg i chodników;
• zapewnienie zgodnie z obowiązującym prawem właściwego oznakowania dróg na terenie gminy. Kieruje w tych sprawach wnioski do właścicieli dróg;
• przestrzeganie postanowień ustawy o zamówieniach publicznych w zakresie realizowanych zadań;
• organizowanie prac w zakresie prowadzonych robót publicznych;
• nadzór nad pracą pracowników fizycznych, organizowanie frontu prac, kontrola wykonania;
• prowadzenie ewidencji miejsc pamięci na terenie gminy;
• utrzymanie porządku i czystości na cmentarzach i grobach wojennych;
• rozliczanie materiałów zakupionych do remontu dróg, chodników, wykonania prac konserwacyjnych w ramach robót publicznych;
• prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zezwoleń na zajęcie pasa drogowego;
• utrzymanie i dbanie o estetykę przystanków autobusowych (wiat stanowiących własność gminy);
• nadzorowanie przygotowania lokali wyborczych.
§ 17
Radca prawny:
• opiniuje pod względem prawnym redakcyjnym projekty aktów prawnych;
• udziela porad prawnych oraz wyjaśnień w zakresie stosowania przepisów prawa;
• opiniuje projekty umów i porozumień zawieranych przez gminę;
• informuje o zmianach w obowiązującym stanie prawnym w zakresie objętym działalnością Urzędu;
• występuje w charakterze pełnomocnika Rady lub Burmistrza w postępowaniu sądowym i administracyjnym;
• uczestniczy w sesjach Rady Miejskiej.
§ 18
Urząd Stanu Cywilnego realizuje zadania:
• rejestracja urodzeń, małżeństw, zgonów prowadzonych w księgach stanu cywilnego;
• prowadzenie spraw dotyczących innych zdarzeń, mających wpływ na stan cywilny osób;
• wydawanie decyzji administracyjnych w zakresie umiejscawiania, uzupełniania, prostowania i odtwarzania aktów stanu cywilnego;
• przechowywanie ksiąg stanu cywilnego oraz wydawanie z nich odpisów;
• organizacja uroczystości przyjmowania oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński i innych z zakresu USC;
• realizacja zapisów kodeksu rodzinnego i opiekuńczego;
• prowadzenie archiwum USC
Ponadto Kierownik USC prowadzi zadania:
• prowadzi sprawy z zakresu zgromadzeń i zbiórek publicznych;
• zapewnienie realizacji zadań gminy określonych w ustawie o ochronie przeciwpożarowej.
Rozdział VI.
Tryb przyjmowania i załatwiania indywidualnych spraw obywateli oraz skarg i wniosków
§ 19
1. Ogólne zasady postępowania ze sprawami wniesionymi przez obywateli określa KPA, instrukcja kancelaryjna oraz przepisy szczególne, w tym również dotyczące organizacji, przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków,
2. Obsługę obywateli przez Burmistrza w ramach skarg i wniosków prowadzi pracownik na stanowisku kancelaryjno-sekretarskich,
§ 20
1. Indywidualne sprawy obywateli załatwiane są w terminach określonych w KPA i w przepisach szczególnych,
2. Pracownicy Urzędu zobowiązani są do sprawnego i rzetelnego rozpatrywania indywidualnych spraw obywateli, kierując się przepisami prawa oraz realizacją słusznych interesów obywateli,
3. Odpowiedzialność za terminowe i prawidłowe załatwianie indywidualnych spraw obywateli ponoszą pracownicy – zgodnie z ustalonymi zakresami czynności.
§ 21
Pracownicy Urzędu obsługujący interesantów zobowiązani są do należytego i wyczerpującego informowania stron o okolicznościach faktycznych i prawnych mogących mieć wpływ na sposób załatwiania spraw, a w szczególności:
1) udzielania informacji niezbędnych przy załatwianiu danej sprawy i wyjaśniania treści obowiązujących przepisów;
2) informowania zainteresowanych o możliwości załatwienia ich spraw;
3) powiadamiania stron o przyczynie nie załatwienia spraw w obowiązującym terminie,
4) informowania o przysługujących środkach odwoławczych lub środkach zaskarżenia wydanych rozstrzygnięć,
5) niezwłocznego załatwiania spraw wypływających z posiedzeń Rady i jej komisji oraz spraw, które nie wymagają postępowania wyjaśniającego,
6) inne sprawy, nie wymienione w pkt. 5 winne być załatwiane bez zbędnej zwłoki, według kolejności ich wpływu i stopnia pilności.
§ 22
1. Burmistrz przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków w każdy wtorek w godzinach od 9ºº do 15ºº. Jeżeli wtorek jest dniem wolnym od pracy, interesanci są przyjmowani w następnym dniu roboczym,
2. Pozostali pracownicy Urzędu przyjmują interesantów w sprawie skarg i wniosków, codziennie, w godzinach pracy Urzędu,
3. Informacja o dniach i godzinach przyjęć interesantów w sprawach skarg i wniosków powinna być wywieszona w widocznym miejscu w Urzędzie.
§ 23
1. Wszystkie skargi i wnioski wpływające do Urzędu w formie pisemnej lub wniesione do protokołu ustnie, są ewidencjonowane w rejestrze skarg i wniosków,
2. Sprawy wniesione ustnie nie mające charakteru skargi lub wniosku ewidencjonowane są w rejestrze przyjęć interesantów,
3. Rejestry, o których mowa w ust. 1 i 2 prowadzi pracownik na stanowisku ds. kancelaryjno-sekretarskich.
§ 24
1. Odpowiedzi na skargi i wnioski powinny być jasne i zwięzłe. W przypadku zajęcia negatywnego stanowiska, odpowiedź musi zawierać wyczerpujące uzasadnienie prawne i faktyczne.
2. Pracownicy, którym przekazano wniosek lub skargę do załatwienia, zobowiązani są zawiadomić stanowisko ds. kancelaryjno-sekretarskich o sposobie załatwienia sprawy, przekazując dokumentację związaną ze sprawą wraz z kopią odpowiedzi udzielonej zainteresowanemu.
§ 25
Pracownik prowadzący rejestr skarg i wniosków prowadzi bieżącą kontrolę w zakresie terminowości i sposobu załatwienia zgłoszonych skarg i wniosków oraz dokonuje w miarę potrzeb, okresowych analiz w tym zakresie.
Rozdział VII.
Zasady i tryb wydawania aktów prawnych.
§ 26
Akty prawne wydaje Burmistrz w formie:
• zarządzeń wynikających z przepisów prawa;
• decyzji zawierających jednostkowe rozstrzygnięcia organizacyjne.
§ 27
Projekty aktów prawnych przygotowują kierownicy referatów i pracownicy Urzędu zgodnie z zakresem realizowanych zadań
§ 28
Rejestr aktów prawnych wydawanych przez Burmistrza prowadzi Referat Organizacyjny i Spraw Obywatelskich.
Rozdział VIII.
Działalność kontrolna.
§ 29
Celem kontroli jest:
1. Zapewnienie Burmistrzowi informacji niezbędnej do efektywnego kierowania gospodarką gminy i podejmowania prawidłowych decyzji,
2. Ocena stopnia wykonania zadań, prawidłowości i legalności działania,
3. Doskonalenie metod pracy Urzędu oraz gminnych jednostek organizacyjnych.
§ 30
1. System kontroli obejmuje kontrolę wewnętrzną i zewnętrzną,
2. Czynności kontrolne w ramach kontroli wewnętrznej i zewnętrznej wykonują kierownicy referatów, skarbnik i sekretarz ,
3. Zakres zadań kontrolnych określają zakresy czynności.
§ 31
Z kontroli sporządza się protokół wskazując w nim nieprawidłowości.
Rozdział IX.
Funkcjonowanie Urzędu.
§ 32
Funkcjonowanie Urzędu odbywa się na zasadach podziału kompetencji, służbowej podległości oraz kontroli realizacji zadań.
§ 33
Do kompetencji burmistrza jako kierownika Urzędu należy:
• wydawanie zarządzeń regulujących pracę Urzędu,
• wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
• udzielanie odpowiedzi na skargi dotyczące pracowników Urzędu i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
• zaciąganie zobowiązań finansowych,
• reprezentowanie Urzędu na zewnątrz
§ 34
Burmistrz podpisuje dokumenty i pisma:
• kierowane do organów administracji publicznej,
• wystąpienia do placówek dyplomatycznych oraz władz miast zagranicznych,
• odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych,
• odpowiedzi na wystąpienia senatorów i posłów,
• materiały na sesje Rady Miejskiej.
§ 35
Burmistrz może przekazać uprawnienia określone w § 34 swojemu zastępcy lub Sekretarzowi,
§ 36
Burmistrz może upoważnić kierowników referatów i innych pracowników Urzędu do wydawania decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.
§ 37
Burmistrz lub Sekretarz wyznacza pracowników Urzędu do udziału w sesji Rady Miejskiej oraz posiedzeniach komisji.
§ 38
Kierownicy referatów i pracownicy prowadzący sprawy zgodnie z zakresem czynności przygotowują materiały na sesje Rady Miejskiej, posiedzenia komisji w zakresie zleconym przez Burmistrza.
Do ich obowiązków należy:
• przygotowywanie projektów uchwał wraz z uzasadnieniem,
• opracowywanie materiałów informacyjnych, a szczególności analiz, sprawozdań i programów,
• uzyskiwanie opinii radcy prawnego, sekretarza miasta i gminy oraz kontrasygnaty skarbnika miasta i gminy w przypadku, gdy projektowana uchwała może wywołać skutki finansowe,
• przedstawianie całości materiałów do akceptacji Burmistrza.
§ 39
Kierownicy referatów i pracownicy na samodzielnych stanowiskach pracy zobowiązani są do przedstawiania Burmistrzowi spraw wymagających uregulowania w formie uchwał lub zarządzeń organów gminy.
§ 40
Burmistrz kieruje uchwały Rady Miejskiej do wykonania, określając w miarę potrzeby zasady oraz osoby odpowiedzialne za ich wykonanie.
Na żądanie Burmistrza osoba odpowiedzialna za realizacje uchwały przedstawia harmonogram jej wykonania, informację o stopniu zaawansowania jej realizacji oraz składa informacje o jej wykonaniu.
§ 41
Interesanci załatwiani są w godzinach pracy Urzędu.
§ 42
Wprowadzenie ograniczeń czasowych w przyjmowaniu interesantów wymaga zgody Burmistrza.
§ 43
W czasie przyjmowania interesantów uzgodnienia z innymi komórkami organizacyjnymi, niezbędne do załatwienia sprawy, musza być dokonywane we własnym zakresie bez angażowania interesantów.
§ 44
W sprawach nieuregulowanych regulaminem mają zastosowanie przepisy ogólnie obowiązujące.
Rozdział X.
Zasady obiegu korespondencji w Urzędzie
§ 45
1. Do wglądu Burmistrza w celu zapoznania się i wydania stosownych dyspozycji wykonawczych, przekazuje się następującą korespondencję :
1. niezależnie od nadawcy, adresowaną do : Burmistrza, Urzędu,
2. niezależnie od adresata z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, pochodząca od : organów rządowej administracji publicznej, pozagminnych organów samorządowych, Rady Miejskiej i jej przewodniczącego, organów innych gmin,
3. niezależnie od nadawcy i adresata, a dotyczącą spraw :
a. o charakterze reprezentacyjnym,
b. osobowych pracowników Urzędu.
c. protokoły kontroli i zarządzenia pokontrolne z kontroli przeprowadzonych przez organy kontrolne,
d. skargi i wnioski dotyczące działania Urzędu,
4. niezależnie od nadawcy i adresata dotycząca : umów, faktur, rachunków.
2. Inną niż wymieniona w ust. 1 korespondencję, przekazuje się bezpośrednio adresatom.
3. Korespondencję adresowaną do rady i jej organów przekazuje się w nienaruszonym stanie do stanowiska pracy ds. obsługi organów gminy.
4. Korespondencje adresowaną imiennie przekazuje się bezpośrednio adresatom.
§ 46
Zwróconą przez Burmistrza – przejrzaną i zadekretowaną korespondencję oraz umowy, rachunki i faktury przekazuje się za pośrednictwem Sekretarza Gminy na stanowisko zajmujące się czynnościami kancelaryjnymi w celu wpisania do dziennika korespondencji i rejestrów, a następnie do dalszego załatwienia określonym w zapisie dyspozycyjnym pracownikom Urzędu lub innym osobom.
§ 47
Szczegółowe zasady dotyczące korespondencji nie uwzględnione w niniejszym dziale, uregulowane są w instrukcji kancelaryjnej dla Urzędu Miasta i Gminy – Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych.
§ 48
Zasady postępowania z dokumentami niejawnymi określają przepisy szczególne.
Postanowienia końcowe.
§ 49
Wykaz szczegółowy obowiązków i odpowiedzialności każdego z pracowników Urzędu zawarty jest w zakresach czynności, które określają również zastępstwa w razie nieobecności.
§ 50
Niniejszy regulamin wchodzi w życie z dniem 5 stycznia 2005 roku.
Załącznik Nr 1
Tryb pracy Urzędu Miasta i Gminy
1. Pracownicy Urzędu obowiązani są załatwiać sprawy bez zbędnej zwłoki,
2. Niezwłocznie powinny być załatwiane sprawy, które mogą być rozpatrzone w oparciu o dowody przedstawione przez stronę łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania lub w oparciu o fakty i dowody powszechnie znane albo znane z urzędu organowi, przed którym toczy się postępowanie, bądź możliwe do ustalenia na podstawie danych, którymi rozporządza ten organ,
3. Załatwianie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowane – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
4. Przy załatwianiu spraw stosuje się najprostsze i najbardziej celowe formy załatwiania. Przy załatwianiu spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej pracownicy stosują przepisy KPA lub inne przepisy proceduralne, a w dziedzinie merytorycznej – przepisy prawne normujące dany dział gospodarki lub administracji,
5. Pracownicy załatwiający sprawy obywateli są obowiązani do należytego i wyczerpującego informowania stron o okolicznościach faktycznych i prawnych mogących mieć wpływ na ustalenia ich praw i obowiązków będących przedmiotem postępowania administracyjnego oraz czuwają nad tym, aby strony i inne osoby uczestniczące w postępowaniu nie poniosły szkody z powodu nieznajomości prawa, i w tym celu udzielają im niezbędnych wyjaśnień i wskazówek,
6. Z reguły obowiązujące pisemna forma załatwiania spraw. Załatwianie ustne może być stosowane wtedy, gdy przemawia za tym interes strony, a przepisy nie stoją temu na przeszkodzie. Treść oraz istotne motywy takiego załatwienia powinny być utrwalone w aktach w formie protokołu lub podpisanej przez stronę adnotacji.
7. Z rozmów przeprowadzonych z interesantami oraz czynności w terenie sporządza się, o ile nie jest dla nich przewidziana forma protokołu – notatkę służbową lub czyni się adnotację na aktach, jeżeli uzyskane tą droga wiadomości lub informacje maja istotne znaczenie w załatwianej sprawie. Notatki dołącza się do akt właściwej sprawy,
8. Inspektorzy i referenci załatwiają sprawy według kolejności ich wpływu i stopnia pilności. Każdą sprawę załatwia się oddzielnym pismem bez łączenia jej z inną sprawą nie mającą z nią bezpośredniego związku,
9. O każdym przypadku nie załatwienia sprawy w terminie inspektor (referent) obowiązany jest zawiadomić strony podając przyczyny zwłoki i wskazując nowy termin załatwienia sprawy,
10. Pracownik, który z nieuzasadnionych przyczyn nie załatwił sprawy w terminie lub nie dopełnił obowiązku wynikającego z pkt 9 podlega odpowiedzialności porządkowej lub dyscyplinarnej albo innej odpowiedzialności przewidzianej przepisami prawa,
11. Pracownicy zobowiązani są do ochrony tajemnicy służbowej w myśl art. 74 KPA oraz ustawy z dnia 22 stycznia 1999 roku o ochronie informacji niejawnej.
Więcej...
|
|
|